1. Wat zijn hybride auto’s precies en welke soorten zijn er?
Hybride auto’s zijn niets meer dan een combinatie van een auto met een elektrische motor en een auto met een traditionele verbrandingsmotor. Een hybride auto beschikt dus over beide soorten motoren.
Wanneer er in de auto wordt gereden dan wordt de accu opgeladen middels een generator. De generator wordt aangedreven door de traditionele motor. De brandstofmotor wordt juist weer ondersteunt door de accu die in de auto zit.
Tussen hybride auto’s zijn er verschillende soorten. Hieronder in het kort meer informatie over ieder van deze:
- Full hybride: full hybride houdt in dat de auto zowel kan rijden op de traditionele verbrandingsmotor als op de elektrische motor. Wanneer er wordt gereden kan er worden gewisseld tussen beide motoren.
- Half hybride: half hybride klinkt gek, omdat hybride al betekent dat het een combinatie is. Half hybride auto’s kunnen echter niet elektrisch rijden. De elektrische motor is puur bedoeld als ondersteuning voor de brandstofmotor. De brandstofmotor wordt ondersteunt bij het optrekken of tijdens het schakelen e.d. Op deze manier wordt er brandstof bespaart, wat financieel aantrekkelijk is en zorgt voor een lagere uitstoot van CO2.
- Plug-in hybride: Plug-in hybride auto’s kunnen worden opgeladen bij huis, aan een oplaadpaal of bij parkeergarages. Opladen kan dus ook zonder te rijden. Bij plug-hybride auto’s kan het eerste gedeelte volledig elektrisch worden gereden en wanneer de accu leeg is wordt er overgegaan op de brandstofmotor.
2. Zijn hybride auto’s financieel aantrekkelijk?
Elektrische en hybride auto’s zijn steeds vaker te zien op de Vlaamse wegen. We zijn het er allemaal over eens dat het beter is voor het milieu om voor een van deze auto’s te kiezen.
De remmende factor om wel of niet te gaan voor een hybride auto zit hem vaak in het financiële plaatje. Enkele jaren geleden was het erg aantrekkelijk om een hybride auto aan te schaffen door diverse belastingvoordelen die onze regering tot leven riep. Dit gaf de markt voor hybride auto’s een flinke boost. Helaas lijkt er al weer een einde zijn gekomen aan dit tijdperk.
Volgens de nieuwe regeling moet het voertuig minimaal een batterijcapaciteit hebben voor elke 100 kilogram aan gewicht. Een eenvoudige rekensom leert ons dat een auto van 2,5 ton een batterij van maarliefst 25 kWh met zich mee moet slepen!
Uiteraard zullen de meeste voertuigen hier niet meer aan voldoen. Dit heeft uiteraard vervelende gevolgen voor de (voormalige) fiscale voordelen. In het extreemste geval kunnen eigenaars van hybrides die nu nog 100 procest aftrekbaar zijn dit percentage zien dalen naar slechts 40 procent.
Dit betekent dat het voor autobezitters minder interessant wordt om te kiezen voor een hybride auto met als resultaat dat er meer hybride auto’s op de occasionmarkt komen.
Verder speelt er bij hybride auto’s hetzelfde aspect mee als bij elektrische auto’s. Dat is dat er waardevermindering ontstaat door de accu.
De actieradius voor het elektrisch rijden van nieuwere hybride auto’s zal over enkele jaren hoger zijn en daarnaast dalen de productiekosten van de accu’s (die op dit moment voor een groot gedeelte de hoge prijs bepalen).
De nadelen van hybride auto’s zijn dus dat de fiscale voordelen afnemen en dat er onzekerheid bestaat over de restwaarde van de auto.
Toch zijn er een aantal onderzoeken geweest die hebben laten zien dat de restwaarde van hybride auto’s na enkele jaren helemaal niet zo erg tegenvalt. Wij hebben daarom een aantal bekende hybride modellen genomen en daar het waardeverloop van onder de loep hebben genomen.
3. Het waardeverloop van enkele hybride modellen
Om het waardeverloop van verschillende hybride auto’s verder in kaart te brengen hebben we een aantal verschillende modellen onder de loep genomen.
Hiervoor hebben we gekozen voor de populaire modellen, de Toyota Prius (plug-in hybride), Opel Ampera (plug-in hybride) en de Toyota Yaris (full hybride). Voor ieder van deze auto’s is er vanuit gegaan dat er jaarlijks een gemiddelde afstand van 20.000 kilometer is gereden.
Toyota Prius
- 2014 (nieuw): €10.245
- 2015: €8.359
- 2016: €7.118
- 2017: €5.966
- 2018: €4.432
Opel Ampera
- 2014 (nieuw): €39.900
- 2015: €21.717
- 2016: €19.167
- 2017: €16.688
- 2018: €14.382
Toyota Yaris
- 2014 (nieuw): €18.215
- 2015: €11.649
- 2016: €10.207
- 2017: €8.863
- 2018: €7.767
Voertuig | 2014 (nieuwprijs) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Toyota Prius | €10.245 | €8.359 | €7.118 | €5.966 | €4.432 |
Opel Ampera | €39.900 | €21.717 | €19.167 | €16.688 | €14.382 |
Toyota Yaris | €18.215 | €11.649 | €10.207 | €8.863 | €7.767 |