1. LPG auto’s verliezen populariteit
LPG is minder belastend voor het milieu en goedkoper. Het kost zo’n 54 cent ten opzichte van €1,50 voor benzine. De CO2-uitstoot van LPG is maar liefst 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel! Zelfs is er sinds 2016 bio LPG te krijgen bij de Belgische tankstations.
Deze LPG is gemaakt van duurzame afvalstoffen en de uitstoot ligt nog lager dan gewone LPG. Het fijne hiervan, is dat er geen technologische aanpassingen nodig zijn aan uw LPG motor om ook bio LPG te gebruiken.
Maar ondanks deze goedkope en relatief schone brandstof gaat het toch niet goed met de verkoop van LPG. In 2016 was het verbruik nog maar 30 procent ten opzichte van het verbruik in 2000. Dat komt doordat autofabrikanten zich meer richten op de ontwikkeling van elektrische en hybride auto’s en leveren zij minder vaak auto’s met af-fabriek LPG.
Uit cijfers van de Febiac blijkt zelfs dat er maar 170 auto’s met af-fabriek LPG installatie zijn verkocht in 2018. En minder aanbod betekent in dit geval minder interesse van de consument. Verspreid in België zijn er zo’n 600 tankstations die LPG aanbieden.
Wel moet er rekening mee worden gehouden dat veel van deze tankstations langs de autostrade te vinden zijn. Dit is niet heel handig als u erg ver van de snelweg af woont.
In het buitenland zijn dit er een stuk minder, maar in Europa wordt het gebruik van LPG steeds populairder en de prijzen zijn vaak nog gunstiger dan in België. Ook is het zo dat het brandstofverbruik van LPG zo’n 20% hoger ligt dan dat van benzine. U staat dus vaker aan de pomp. Nog even wachten met uw roadtrip dus, als u van plan bent om met uw LPG auto te gaan.
2. LPG een toegevoegde waarde voor uw auto
Nog steeds kan rijden op LPG een aantal voordelen hebben maar dit is vooral voor de veelrijders. De onderhoudskosten en belasting zijn hoger, net als een hogere bijtelling. Maar rijd u meer dan 20.000 km per jaar? Dan zult u jaarlijks geld over houden.
Aangezien veel autofabrikanten geen auto’s meer aanbieden met een af-fabriek LPG motor, is het toch mogelijk voor sommige om dit in te bouwen. Auto’s die rijden op een benzine motor kunnen in de kofferbak een LPG motor laten inbouwen.
Op deze manier kan uw auto zowel rijden op benzine als op LPG en bio LPG. Het inbouwen van zo’n motor kost gemiddeld 2000 euro, er moet dus wel geïnvesteerd worden en het gaat ten koste van de ruimte in uw kofferbak.
Wat betekent dit nou voor de waarde van uw auto? Het inbouwen van een LPG motor wordt gezien als een extra accessoire. Dus officieel gezien wordt uw auto dan meer waard. Wel is het zo dat LPG zijn populariteit sterk verliest, dus zijn mensen nog bereid om extra te betalen hiervoor?
Rijd u niet veel met uw auto op LPG brandstof en heeft u last van hoge kosten? Dan is een LPG auto natuurlijk niet de juiste keuze! Kom langs bij wijkopenautos.be voor een gratis uitgebreide taxatie van de waarde van uw LPG auto. Na deze taxatie weet u direct of u het waard vindt om uw auto te houden of weg te doen.