Veelgestelde vragen aan wijkopenautos.be
Algemeen
Online waardebepaling
Verkoopprijs
Inleverafspraak & verkoop
1.
Hoe werkt wijkopenautos.be?
- Voer eerst de gratis online waardebepaling uit. Hiervoor hebben wij informatie over uw auto nodig, zoals het merk, het model en de kilometerstand.
- Om u een verkoopprijs te kunnen bieden, hebben wij verdere informatie nodig over uw auto. Deel zo veel mogelijk informatie over de staat en de uitrusting van uw voertuig. Op basis van deze voertuiggegevens bepalen onze experts uw verkoopprijs. Deze ontvangt u per e-mail. Uw uiteindelijke verkoopprijs is 4 dagen geldig. U beslist altijd of u wilt verkopen of niet.
- Als u besluit te verkopen, boekt u eenvoudig een inleverafspraak bij uw gewenste vestiging. Onze medewerker controleert ter plaatse de door u ingevulde voertuiggegevens.
- Het geld wordt via overschrijving overgemaakt naar uw bankrekening.
Belangrijk:
- Zorg ervoor dat u uw autosleutel en uw kentekenbewijs meeneemt naar uw inleverafspraak.
- Verwijder alle persoonlijke spullen uit de auto voordat u deze overhandigt.
2.
Waarom zou ik mijn auto aan wijkopenautos.be verkopen?
wijkopenautos.be biedt u een eenvoudige en veilige mogelijkheid om uw auto te verkopen.
Als u bij ons verkoopt, vermijdt u:
- De inspanning en kosten van het plaatsen van advertenties,
- De organisatie van afspraken en proefritten met vreemden,
- Het progressieve waardeverlies van uw auto door de verloren wachttijd voor een goede verkoopprijs
3.
Waarvoor wordt mijn e-mailadres en telefoonnummer gebruikt?
We hebben uw e-mailadres nodig om u het resultaat van de online waardebepaling toe te sturen. We hebben uw telefoonnummer nodig om uw inleverafspraak in onze vestiging te bevestigen. Voor verdere vragen over gegevensbescherming verwijzen we naar onze privacy regeling.
4.
Zijn er kosten verbonden aan het verkopen van mijn auto?
Het hele waardebepalingsproces tot aan de verkoop van uw auto aan wijkopenautos.be is volledig gratis voor u.
5.
Moet ik bepaalde kosten betalen als ik mijn auto niet wil verkopen?
Nee, er zijn geen kosten voor u. De online waardebepaling is volledig gratis.
6.
Ik ben iets vergeten in het handschoenenkastje. Waar kan ik terecht?
Ik ben iets vergeten in het handschoenenkastje. Waar kan ik terecht?
Als u iets in uw auto bent vergeten, kunt u het beste zo snel mogelijk één van onze vriendelijke medewerkers bellen op het telefoonnummer: 078 - 484 070. Daar wordt u geïnformeerd over wat u het beste kunt doen.
7.
Kan ik een gefinancierde auto verkopen?
Ja, u kunt ons ook een auto met een doorlopende financiering verkopen. Neem alle documenten van uw financieringsbank mee naar de inleverafspraak in de vestiging, zodat wij de openstaande financieringskosten kunnen bepalen. De openstaande kosten worden verrekend met de uiteindelijke verkoopprijs en het voertuig wordt vrijgegeven bij de bank.
8.
Kan ik een bedrijfswagen verkopen?
Ja, u kunt bij ons een door het bedrijf goedgekeurde auto verkopen. Neem de volgende aanvullende documenten mee naar uw afspraak:
- Een verkoopautorisatie afgegeven op uw naam door een bedrijfsvertegenwoordiger (bijv. Directeur). Deze volmacht moet de datum, plaats en bedrijfsstempel van de vennootschap en de handtekening van de vertegenwoordiger van de vennootschap bevatten.
- Een kopie van uw identiteitskaart of paspoort - zowel van u als van de bedrijfsvertegenwoordiger.
9.
Mijn auto werkt niet meer. Kan ik mijn auto nog steeds verkopen aan wijkopenautos.be?
Wij kopen enkel voertuigen in die rijwaardig zijn en in het bezit zijn van de algemene boorddocumenten.
10.
Kan ik een auto van een familielid of kennis verkopen via wijkopenautos.be?
Ja, u kunt een voertuig verkopen namens een derde partij met wijkopenautos.be Breng de volgende documenten mee naar uw inleverafspraak:
- Een verkoopautorisatie ondertekend door de geregistreerde voertuigeigenaar en afgegeven op uw naam.
- Een kopie van uw identiteitskaart of paspoort - elk van u en de geregistreerde voertuigeigenaar.
11.
Kan ik een geërfde auto verkopen?
Ja, dat kan. Breng naast de documenten voor het voertuig ook de verklaring van erfenis en de overlijdensakte van de overledene mee naar de inleverafspraak.
12.
Kopen jullie de auto ook wanneer de voertuigdocumenten niet aan de verkoper zijn afgegeven?
Ja, we kopen ook een auto bij een vertegenwoordiger van de voertuigeigenaar. Neem de volgende documenten mee naar uw inleverafspraak:
- Een verkoopautorisatie ondertekend door de geregistreerde voertuigeigenaar en afgegeven op uw naam.
- Een kopie van uw identiteitskaart of paspoort - elk van u en de geregistreerde voertuigeigenaar.
13.
Koopt wijkopenautos.be de auto zonder kentekenbewijs en / of registratiedocument?
Nee, we hebben zowel het kentekenbewijs deel 1 (voorheen kentekenbewijs) als het kentekenbewijs deel 2 (voorheen kentekenbewijs) nodig om uw auto te kunnen kopen. Zonder deze documenten kunnen we de auto helaas niet kopen.
Als het kentekenbewijs niet meer beschikbaar is, moet u dit indienen bij het verantwoordelijke registratiebureau.
Dit is anders met een gefinancierde auto. Hiermee wordt het kentekenbewijs meestal bij de bank gedeponeerd. Wij verzorgen graag het proces bij uw bank.
1.
Hoe kom ik erachter wat mijn auto nog waard is?
Voer eenvoudig onze online waardebepaling uit:
- Start met het invoeren van de basisgegevens van uw auto. Vul in wat het merk, model en bouwjaar van uw auto is. Geef daarnaast meer informatie over de staat en uitrusting van uw voertuig.
- Op basis van uw gegevens berekenen onze professionals de waarde van uw auto. U krijgt vervolgens een verkoopprijs van ons via e-mail.
2.
Hoe kan ik mijn auto verkopen na de online waardebepaling?
Via onze gratis online waardebepaling voert u eenvoudig uw voertuiggegevens in en uploadt u enkele foto's van de auto. Wees hierin zo volledig mogelijk. U ontvangt vervolgens van ons uw verkoopprijs en u kunt een inleverafspraak maken. De verkoopprijs is 4 dagen geldig.
Uw voertuiggegevens worden ter plaatse bevestigd door één van onze medewerkers. Vervolgens wordt het verkoopcontract opgesteld en wordt de verkoop van uw auto afgerond met uw handtekening. De auto blijft in onze vestiging.
3.
Ik kan mijn online waardebepaling niet afmaken. Wat moet ik doen?
In dat geval kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
4.
Zijn mijn gegevens correct aangekomen?
Zodra u alle gegevens hebt ingevuld, ontvangt u een bevestiging op de website. Er wordt geen aparte e-mail naar u verzonden.
5.
Kan ik de gegevens achteraf nog wijzigen?
Nee, het is helaas niet mogelijk om de ingevulde gegevens achteraf te wijzigen. Indien u een fout maakt bij het invoeren van uw gegevens, voert u uw gegevens eenvoudig opnieuw in.
6.
Ik deed een tijd geleden een online waardebepaling van mijn auto. Is de waarde nog steeds hetzelfde?
De markt voor gebruikte auto's is erg dynamisch. Daarom kan de waardebepaling van voertuigen dagelijks veranderen. We raden u aan om de online waardebepaling opnieuw uit te voeren.
7.
Waarom kan ik mijn automodel niet terugvinden in jullie database?
Onze database bevat alle nationale en internationale automodellen die na 2001 geproduceerd zijn. Als uw auto niet in onze database staat, stuur dan een e-mail naar: info@wijkopenautos.be, met daarin onderstaande gegevens:
- Datum van eerste registratie
- Merk
- Model
- Kilometerstand
- Motorisering
- Voertuigtype (sedan, stationwagen, cabriolet, VAN, SUV)
Een van onze behulpzame medewerkers neemt binnen 24 uur contact met u op.
8.
Kan ik mijn gegevens en foto's ook via e-mail opsturen?
Nee, het bepalen van de verkoopprijs van uw auto is enkel mogelijk wanneer u ons de gegevens verstrekt via de zelfevaluatie.
1.
Ontvang ik werkelijk de verkoopprijs die ik via e-mail heb ontvangen?
U ontvangt uw verkoopprijs via e-mail nadat u ons de aanvullende informatie en foto's van de auto heeft verstrekt. De prijs in de e-mail is uw verkoopprijs. Ter plaatse zal één van onze medewerkers de door u verstrekte informatie bevestigen. Daarna wordt de verkoopprijs overgemaakt naar uw bankrekening.
Als er ter plaatse verschillen in de werkelijke staat van de auto worden gevonden, kunnen er afwijkingen ontstaan in de verkoopprijs. Onze medewerkers zullen u ter plaatse alle details transparant toelichten.
2.
Welke informatie is er nodig om de verkoopprijs vast te stellen?
Naast algemene informatie (bv. geldige periodieke keuring en aantal vorige eigenaren), hebben we ook details nodig over de uitrusting (bv. kleur) en de algemene conditie van uw auto. Om de meest nauwkeurige verkoopprijs voor u te bepalen, hebben we ook foto's van uw auto nodig. Op basis hiervan bepalen onze experts de verkoopprijs.
3.
Hoe langt duurt het voordat ik mijn verkoopprijs ontvang?
Uw uiteindelijke verkoopprijs zal worden opgesteld door een van onze experts, rekening houdend met alle door u opgegeven informatie.
Indien u na 3 dagen nog steeds niet uw verkoopprijs hebt ontvangen, neemt u contact op met onze klantenservice. Daar onderzoeken we uw specifieke geval en streven we naar een snelle en gemakkelijke oplossing.
4.
Waarom verschilt de vastgestelde autowaarde van de prijs op de particuliere markt?
De door ons vastgestelde koopprijs verschilt van de verkoopprijs op de particuliere markt. Dit prijsverschil komt tot stand door meerdere factoren. Enerzijds zijn deze verkoopprijzen op de particuliere markt zogenaamde "onderhandelingsprijzen." De onderhandelingsruimte voor deze prijzen zijn meestal 10-20%. Op de particuliere markt vindt u ook vaak zogenaamde "wensprijzen." Deze prijzen geven een subjectieve waardering van de auto door de desbetreffende verkoper en zijn vaak aanzienlijk verschillend van de werkelijke marktwaarde van de gebruikte auto. Houd er ook rekening mee dat wij als professionele en serieuze koper bij het kopen van uw voertuig te maken krijgen met aanzienlijke kosten.
Voorbeelden hiervan zijn kosten voor reparatie, opwerking, opslag en transport van de auto's. Met deze kosten moeten we ook rekening houden bij het bepalen van de koopprijs. Verkopen aan particulieren brengt ook voor u aanzienlijke kosten met zich mee waardoor er een verlaging is van de verkoopprijs. U moet veel tijd en geld besteden aan de telefoon, investeren in advertenties, afspraken bekijken en proefritten maken.
Houd er ook rekening mee dat wij, als professionele en gerenommeerde koper, aanzienlijke kosten dragen bij de aankoop van uw auto. Voorbeelden hiervan zijn kosten voor reparaties, opslag en het transport van de auto's. Een andere factor is ons professionele team dat ter plaatse tijd voor u in beslag neemt. Het is mogelijk om slachtoffer te worden van een misdaad (vals geld, gebrek aan herregistratie van de auto, chequefraude of diefstal na overhandiging van contant geld).
1.
Waarom moet ik een afspraak maken?
De inleverafspraak ter plaatse is belangrijk omdat onze experts de door u verstrekte informatie opnieuw moeten controleren. Omdat: extra apparatuur of schade kan leiden tot een correctie van de verkoopprijs. De verkoopprijs kan dan worden bevestigd en de verkoop kan verwerkt worden.
Het vooraf boeken van een inleverafspraak is essentieel, aangezien wij de afspraak voorbereiden. Zo kunnen we er ook voor zorgen dat we voldoende tijd voor u nemen.
2.
Wat moet ik meebrengen naar de inleverafspraak?
Neem volgende zaken mee naar uw inleverafspraak bij een vestiging:
- Kentekenbewijs deel 1 (voorheen kentekenbewijs)
- Kentekenbewijs deel 2 (voorheen kentekenbewijs)
- Alle bestaande autosleutels
- Uw geldige identiteitskaart of paspoort
Neem indien beschikbaar volgende zaken mee:
- Bijbehorend serviceboekje
- Certificaten van de laatste hoofd- en uitlaatgasonderzoeken
- Bestaande facturen en bonnen (aankoop nieuwe auto, service, reparatie,...)
- Conformiteitscertificaat (indien beschikbaar)
- Tweede set wielen (indien beschikbaar)
Hoewel deze zaken niet absoluut noodzakelijk zijn, zorgen ze meestal voor een betere verkoopprijs.
Vergeet niet om alle persoonlijke bezittingen uit het voertuig te verwijderen alvorens de inleverafspraak. Op deze manier kunnen de definitieve gegevensvergelijking en het inleveren van de auto snel worden uitgevoerd.
3.
Hoe werkt mijn afspraak?
- U komt naar één van onze meer dan 20 vestigingen voor uw gemaakte inleverafspraak.
- Een medewerker bevestigt uw ingevoerde gegevens.
- We sluiten een koopovereenkomst met u en maken de verkoopprijs naar u over.
4.
In welke steden zijn er vestigingen?
We hebben meer dan 20 vestigingen in België. Een overzicht van alle locaties vindt u hier.
5.
Wat zijn de openingsuren van jullie vestigingen?
De openingstijden van de vestiging van uw keuze vindt u op deze website. Hier vindt u een overzicht van al onze vestigingen.
6.
Hoe werkt de inleverafspraak in de vestiging met de huidige gezondheidsregelgeving?
Voor de bescherming van onze klanten en medewerkers bij de inleverafspraak in de vestiging gelden momenteel volgende regels:
Naleving van hygiënenormen en een veilige afstand doordat er een beperkt aantal personen tegelijkertijd in de vestiging aanwezig kunnen zijn.
7.
Kan ik mijn inleverafspraak uitstellen?
Uiteraard kunt u uw inleverafspraak uitstellen. Neem telefonisch contact op via 078 - 48 40 70 en maak een nieuwe afspraak. U kan ook de e-mail die u heeft ontvangen om de afspraak te bevestigen, bekijken. Het is mogelijk om via de e-mail een ander tijdstip voor uw afspraak te selecteren door op de bijhorende knop te klikken.
8.
Hoe moet de verkoopprijs voor mijn auto betaald worden? Is het mogelijk om cash te betalen?
Na de verkoop storten wij het bedrag op jouw bankrekening. Het kan echter enkele bankwerkdagen duren voordat het bedrag ook werkelijk op jouw rekening staat. U krijgt uw geld gemakkelijk, betrouwbaar en veilig. Om veiligheids- en organisatorische redenen is een contante betaling helaas niet mogelijk.
9.
Wat gebeurt er met mijn auto na de verkoop?
Meteen na de verkoop krijgt u uw nummerplaten terug zodat u deze kunt uitschrijven. Vervolgens wordt de auto doorverkocht.
10.
Is het mogelijk dat jullie mijn auto ophalen?
Helaas kunnen we wegens organisatorische redenen uw auto niet ophalen.