Het aantal registraties van voertuigen die op autogas (lpg) rijden blijft gering. Toch is er een stijgende lijn te herkennen, bijvoorbeeld in buurland Duitsland, waar het aantal nieuwe registraties met bijna de helft steeg gedurende het afgelopen jaar. In België hoef je niet te rekenen op belastingvoordeel; lpg-auto’s zijn zelfs duurder. Loont het zich alsnog om je auto om te bouwen? Wij bieden je een overzicht van de voor- en nadelen van autogas.
1. Autogas-voertuigen in België
In België rijden niet al te veel automobilisten in lpg-auto’s rond. Lpg-auto’s leggen minder dan één procent van het totaal aantal kilometers op de Belgische straten af. En dit ondanks de lage prijzen. Het aantal lpg-auto’s blijft ongeveer gelijk over de laatste jaren. De Belgische lpg-markt wordt vooral tegengewerkt door bepaalde belastingnadelen voor autogas. De aanvullende verkeersbelasting voor Belgische lpg-auto’s is erg hoog en dat zorgt ervoor dat lpg zich enkel loont voor echte veelrijders. De belasting is verder afhankelijk van de cilinderinhoud en kan oplopen tot honderden euro’s per maand. Daarom is het ook voor kleine ondernemers niet aantrekkelijk genoeg.
In België reden in 2015 ongeveer 43.000 lpg-voertuigen rond. Hiermee behoort België tot de Europese middenmoot. De verschillen tussen de Europese landen zijn erg groot. In Turkije in Polen rijden meer dan 2 miljoen lpg-voertuigen rond, terwijl de brandstof erg onpopulair is in Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. In ieder van deze landen zijn minder dan 10.000 lpg-voertuigen geregistreerd.
2. Autogas: Goedkoper en milieuvriendelijker dan benzine en diesel
Autogas biedt zeer veel voordelen vergeleken met benzine en diesel; vanuit een economisch alsook ecologisch perspectief. Veel automobilisten laten zich bij het ombouwen voornamelijk overtuigen door de gunstige prijs. Een korte vergelijking van de huidige prijzen (gemiddeld):
- voor een liter autogas 50 cent
- voor een liter super 1,45 euro
- voor een liter diesel 1,40 Euro
Daarnaast stoten motoren met autogas minder CO2 en schadelijke stoffen uit, een grote verbetering vergeleken met benzine of diesel. Bij de verbranding van lpg ontstaat geen roet. Ook is de stikstofuitstoot van deze motoren tot ongeveer 20 procent lager dan benzinemotoren; dieselmotoren stoten wel 20 keer zoveel stikstof uit. De recente sjoemelschandalen hebben het vertrouwen in diesel gigantische schade berokkent. Daarom kiezen steeds meer consumenten nu voor de alternatieve, schonere brandstof lpg.
3. Uitgebreid netwerk van pompstations in België en de rest van Europa
Het Belgische netwerk van pompstations is goed ontwikkeld. Je kunt momenteel bij ruim 600 tankstations terecht, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Niet alle lpg-tankstations zijn bemand, hier kan je met je pinpas of klantenkaart betalen. Het tanken van autogas is net zo eenvoudig als het tanken van benzine of diesel. Er is wel een klein verschil in het tanksysteem: het vulpistool wordt tijdens het tanken met het vulhulpstuk aan het voertuig bevestigd zodat er een gesloten systeem ontstaat.
Ook de Europese landen om ons heen hebben een uitgebreid netwerk aan autogas-tankstations opgezet. In Europa kunnen automobilisten op meer dan 40.000 plekken lpg tanken. Autogas is vooral zeer populair in Oost-Europese landen zoals Polen. Ook Italiaanse tankstations bieden zeer veel lpg-vulstations. Je kunt hier een overzicht vinden van alle lpg-pompstations in de Benelux en daarbuiten.
4. De nadelen van autogas
Lpg is een alternatieve brandstof met zowel voor- en nadelen. De nadelen zijn, onder andere:
- Autogas verbruikt meer volume
- Geringe reductie in performance
- Minder kofferruimtevolume
- Geen universele tankaansluitingen binnen Europa
Lpg heeft een geringere dichtheid dan benzine. Daarom is het vermogen van autogasvoertuigen iets lager dan dat van benzinevoertuigen, en het verbruik is ongeveer 15 tot 20 procent hoger – dit medieert het kostenvoordeel weer een beetje.
Autogasvoertuigen hebben een iets kleiner bereik. Daarnaast wordt de gastank tijdens het ombouwen vaak in de ruimte voor het reservewiel ingebouwd. Hier is minder plaats dan in een gebruikelijke benzinetank. De gastank heeft een volume van 40 tot 60 liter, afhankelijk van de grootte van het voertuig. Europese wetgeving schrijft voor dat lpg-tanks slechts voor 80% gevuld mogen worden. Voor het installeren van grotere tanks wordt ruimte van de kofferbak weggenomen, waardoor je weer minder laadvolume hebt. Daarnaast is het nadelig dat er geen universele tankaansluitingen zijn in Europa. Je zult dus een adapter mee moeten nemen om te tanken in het buitenland (meer informatie lees je in het volgende stukje).
5. Op reis met je autogas-voertuig: waar moet ik op letten?
Oost-Europa is een walhalla voor lpg-bestuurders. Ze kunnen niet alleen kiezen tussen zeer veel autogas-pompen maar betalen ook nog eens zeer gunstige tarieven. Polen is een van de sterkst groeiende markten voor lpg in de wereld. Alleen in Turkije rijden nog meer autogas-voertuigen rond. Dit valt ook te zien in de prijzen. Lage tarieven in het algemeen, alsook de heftige concurrentie tussen de verschillende lpg-tankstations drukken de prijzen. In Polen kost een liter autogas tot wel 15 cent minder dan in Duitsland.
Geliefde vakantielanden zoals Oostenrijk, Zwitserland en Spanje hebben een relatief bescheiden netwerk vergeleken met België. Het is hier dus een stuk lastiger om een autogas-pomp te vinden – vooral buiten de grote steden en doorreistrajecten. In deze landen betaal je minder dan bij ons voor autogas maar het loont zich zeker nog even te gaan tanken in België als je richting het buitenland rijdt. Daarnaast is het handig om even een blik te werpen op de actuele lpg-prijzen in de landen om ons heen.
Bron: https://autotraveler.ru/en/spravka/old/lpg-price-in-europe-01-2018.htmlBelangrijk: Zorg ervoor dat je altijd de juiste adapter bij de hand hebt
Het is heel belangrijk om je goed voor te bereiden voordat je met je lpg-auto naar het buitenland rijdt. Er zijn vier verschillende vulpistoolsystemen voor autogas in de EU, Canada en de VS:
- DISH (bv. in Oostenrijk, Denemarken en Griekenland)
- ACME (bv. in België, Duitsland en Zwitserland)
- Bajonet (bv. in Nederland, Groot-Brittannië en Noorwegen)
- Euronozzle (bv. in Spanje)
Je kunt in het buitenland alleen lpg tanken met de juiste lpg-nippel. Het is verstandig om altijd een lpg-nippel die past bij het lpg-pompsysteem van je eigen auto mee te nemen. Meer informatie over de verschillende aansluitsystemen kun je vinden in het artikel “Technik von Autogasfahrzeugen”.
6. Wanneer loont het zich je auto om te bouwen naar lpg?
Als je besluit je voertuig om te bouwen naar lpg pluk je alle vruchten van autogas als alternatieve brandstof – zonder een dure nieuwe auto te hoeven kopen. Bij het ombouwen van een benzine-voertuigen maakt de leeftijd van het voertuig niet uit – ook is het niet relevant of de auto drie, vier, vijf, zes of acht cilinders heeft. De prijzen voor het ombouwen van je voertuig naar lpg verschillen sterk maar liggen over het algemeen tussen de 1300 en 2500 euro. Het bereik van een omgebouwde auto hangt af van het motorvermogen en tankformaat – je kunt rekenen op een actieradius van tussen de 350 en 1000 kilometer.
Bij het ombouwen van je voertuig wordt de conventionele benzinetank niet verwijderd. Hierna kun je dus op zowel autogas alsook benzine rijden (bivalente aandrijving). Als je lpg opraakt tijdens een rit schakelt het systeem automatisch over op benzineaandrijving. Over het algemeen worden autogasvoertuigen gestart met benzine. Zodra de motor vervolgens warm is, schakelt het systeem over op autogas.
Voordelen van het ombouwen naar autogas
- Bijna alle benzineauto’s kunnen omgebouwd worden
- Tijdens het rijden kun je zelf kiezen tussen de benzine- en autogasaandrijving
- Lpg zal de komende jaren zeker goedkoper blijven dan benzine
- Autogasvoertuigen zijn beter voor het milieu
- Je kunt rekenen op een goed ontwikkeld netwerk van pompstations in België en de rest van Europa
- Je kunt je auto al ombouwen voor minder dan 2000 euro
Hier vind je nog meer overtuigende argumenten voor autogas!
Vanaf wanneer loont het zich over te stappen op autogas?
De volgende algemene regel geldt voor overstappers: het loont zich voor iedereen die vaak en bovenal veel rijdt. Indien je 14.000 kilometer per jaar aflegt in je auto spaar je met lpg ongeveer 850 euro. Dit bedrag is natuurlijk afhankelijk van het verbruik. De investering die noodzakelijk is om je auto om te bouwen, zelfs als deze vrij prijzig is, betaalt zich al na een aantal jaar al terug. Hoe lang het duurt om de investering eruit te halen is van verschillende factoren afhankelijk. De volgende factoren helpen bij de berekening:
- Het verbruik van je benzineauto
- Het belastingnadeel verbonden aan rijden op lpg
- De huidige brandstofprijzen
- De huidige prijs voor lpg
- Het jaarlijkse kilometrage
- De aanschafkosten van een autogasinstallatie
Autogas is een veilige alternatieve brandstof
Naast de vele aantrekkelijke financiële en milieuvriendelijke eigenschappen is autogas ook nog eens zeer veilig. Voertuigen die door lpg aangedreven worden beschikken over speciale overdrukventielen die het explosiegevaar tot een minimum reduceren. De Duitse automobilistenvereniging ADAC beschrijft de veiligheidsaspecten als volgt:
“Er zijn geen situaties uit de praktijk bekend die aanleiding geven aan te nemen dat deze voertuigen gevaarlijker zijn. Ook niet uit landen waar veel autogasvoertuigen toegelaten zijn. Zowel crash- als brandtests bevestigen dat autogasauto’s minstens even veilig zijn als vergelijkbare benzinevoertuigen.”
7. Conclusie
Er zijn niet al te veel lpg-voertuigen onderweg op de Belgische straten. Toch gloort er hoop aan de horizon. Het recente dieselschandaal maakt lpg weer een aantrekkelijker alternatief voor veelrijders. Dit maakt het voor leasemaatschappijen interessant. Het valt te bezien of de regering besluit bepaalde belastingtechnische-nadelen te herzien. De vele voordelen spreken echter voor zich. Autogas is als alternatieve brandstof een uitstekende optie.