De huidige situatie op de lpg-markt
In België is lpg nog altijd redelijk populair, onder andere dankzij verschillende maatregelen ter bevordering van autogas. Het netwerk van tankstations met lpg is in België uitstekend, vooral ook langs de snelweg. Daarnaast is lpg betrouwbaar, zuinig en erg goedkoop omdat er geen accijns over geheven wordt. Veel modellen worden geleverd in een zogenaamde Bi-Fuel-editie. Dit betekent dat deze auto’s ook op conventionele benzine kunnen rijden. Erg handig als de lpg-pomp niet binnen bereik is.
Na de dramatische ontmaskering van dieselvoertuigen door de verschillende schandalen van autofabrikanten is het mogelijk dat de populariteit van lpg-auto’s weer flink aantrekt in verschillende Europese landen. Indien dit tot grotere interesse voor lpg in Duitsland en Frankrijk leidt, zal dat ook positieve uitwerkingen hebben op de diversiteit van het aanbod hier te lande!
Als u een lpg-auto aanschaft betaalt u minder BIV (belasting op inverkeerstelling). Dit wordt echter weer opgevangen door een extra toeslag, een aanvullende verkeersbelasting. Deze taks werd geïntroduceerd om te compenseren voor het afschaffen van de accijns op lpg.
Er is dus veel te zeggen voor lpg, zowel voor uzelf als voor het milieu. Reden genoeg dus om maar eens een blik te werpen op de verschillende af-fabriek modellen die op dit moment beschikbaar zijn in België!
Een selectie van af-fabriek lpg-auto’s
De selectie aan lpg-modellen is relatief bescheiden in België. Toch zijn er een aantal aantrekkelijke modellen beschikbaar uit verschillende marktsegmenten. Van goedkoop tot wat duurder en van luxe tot een basismodel. Vooral Opel investeert sterk. Desalniettemin hebben al deze auto’s iets met elkaar gemeen: ze zijn allemaal zuinig!
Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel
De Spark biedt een hoop voor een heel zachte prijs. Geen sportieve auto (dat zijn lpg’s nooit!), maar wel klein, zuinig en een goed bereik op een volle tank lpg. De Amerikaanse autobouwer heeft veel succes met dit kleine, bescheiden model!
Voordelen: aantrekkelijk geprijsd, laag verbruik, lage uitstoot, relatief licht.
Nadelen: erg simpel model, geen snufjes (inparkeren, etc.), trage acceleratie, weinig kofferruimte, geen trekhaak.
Prijs: de Spark is al verkrijgbaar vanaf ongeveer €12.500.
Lpg-tankinhoud en geschatte afstand: de lpg-tank heeft een inhoud van 35 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 14.7 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 520 km per volle tank. Als de lpg-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Gewicht: de Spark is licht voor een lpg-auto, met een leeggewicht (relevant voor de belasting) van ongeveer 840 kg.
Algemeen oordeel: een leuke auto voor mensen met weinig eisen. Trekt langzaam op en het bereik is niet heel groot, dus niet geschikt voor veelrijders. Perfect als tweede auto op lpg voor de korte ritjes of voor stedelingen die slechts af en toe langere ritten plannen zonder al te veel bagage.
Dacia Sandero
Dacia is een van de merken dat besloten heeft te investeren in lpg-technologie. Dit hebben we overigens niet aan onszelf te danken, maar eerder aan de landen om ons heen. Omdat de Fransen en Duitsers een stuk happiger zijn op autogas, biedt Dacia de af-fabriek lpg-modellen ook in België aan. Een van deze is de Sandero!
Voordelen: absoluut onverslaanbaar geprijsd, erg laag verbruik en uitstoot, hoge topsnelheid (voor het soort auto), goede acceleratie, trekhaak.
Nadelen: eenvoudig model, geen snufjes (zelfs geen airconditioning), vrij zwaar.
Prijs: de Dacia Sandero is al verkrijgbaar vanaf ongeveer €11.000.
Lpg-tankinhoud en geschatte afstand: de lpg-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de lpg-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Gewicht: de Dacia is licht voor een b-klasse auto, het gewicht (zonder passagiers en bagage) bedraagt ongeveer 1030 kg.
Algemeen oordeel: een leuke en simpele auto, voor een ongelofelijke nieuwprijs. Met drie jaar garantie en de lage kosten van lpg is het vrijwel onmogelijk om een miskoop te doen. Natuurlijk zult u wel met meer onderhoud moeten rekenen, maar bij gemiddeld verbruikt loont deze lpg-auto met aardig bereik zich absoluut! Hou wel rekening met meer wegenbelasting per jaar door het hogere gewicht.
Opel Corsa
Opel is een van de weinige A-merken dat nog enkele lpg-modellen af-fabriek aanbiedt. Net zoals voor de andere modellen in deze lijst geldt ook hier, dat dit voornamelijk te danken is aan de vraag voor lpg-auto’s in omringende landen. De Corsa is een leuke kleine auto die vooral kwalitatief hoogwaardiger is dan de meeste concurrenten. Daarvoor is de Corsa echter wel weer wat duurder. De driedeursvariant is wegenbelastingvrij, voor de vijfdeurs dient wel wegenbelasting betaald te worden.
Voordelen: kwalitatief hoogwaardige auto, goed geschikt voor stadsverkeer, hoge topsnelheid (voor het soort auto), veilige rijeigenschappen.
Nadelen: rijdt niet altijd even comfortabel (vooral bij hogere snelheden), lastiger instappen achter, vijfdeurs zonder belastingvoordeel.
Prijs: de Opel Corsa is verkrijgbaar vanaf ongeveer €17.000.
Lpg-tankinhoud en geschatte afstand: de lpg-tank heeft een inhoud van 42 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 14.5 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 600 km per volle tank. Als de lpg-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het over.
Gewicht: de Opel is aan de lichte kant voor een kleine b-klasse auto, het gewicht (zonder passagiers en bagage) bedraagt ongeveer 1060 kg.
Algemeen oordeel: de Opel Corsa is misschien wel de meest hoogwaardig afgewerkte auto van deze lijst. In ieder geval hebben bestuurders bij de Corsa de zekerheid van een Opel. De Open heeft de crashtest goed doorstaan en is verder goedkoop in onderhoud met veel ruimte voorin. De Corsa is vooral geschikt voor gebruik in de stad dankzij de kleinere afmetingen. Een goed alternatief voor de Sandero met grotendeels overeenkomstige eigenschappen.