Investeren in een auto loont zich slechts zelden. De jaarlijkse kosten, onderhoudskosten en de kosten voor de periodieke keuring lopen door de jaren heen zo op, dat dit meestal de waardevermeerdering van verschillende oudere auto’s ongedaan maakt. Daarnaast zijn auto’s gebruiksvoorwerpen die in nieuwe staat altijd meer waard zijn. Toch heeft u misschien geluk als u een van de volgende modellen aan kunt schaffen of reeds in uw bezit heeft. Deze vallen dit jaar namelijk onder de vrijstellingsregeling (overgangsregeling) voor oldtimers!
1. Wat houdt de belastingregeling voor oldtimers in?
De regels omtrent de vrijstellingen voor oldtimers veranderen om de paar jaar in België. De meest recente wijziging is onlangs ingevoerd (20 mei 2018). Oldtimers dienen vóór 1993 gebouwd te zijn om in aanmerking te komen voor een O-nummerplaat. Daarnaast dienen de meeste oldtimers nu ook één keer per twee jaar naar de keuring. Deze veranderingen maken het een stuk minder aantrekkelijk voor oldtimerbezitters in België.
Deze regeling geldt overigens alleen voor Vlaanderen! Voor het hoofdstedelijk gewest en Wallonië worden andere regels gehanteerd. Daarnaast mogen oldtimers in Vlaanderen niet gebruikt worden voor verschillende typen alledaags vervoer. Hieronder valt woon-werk verkeer, alsook commercieel of professioneel gebruik. Oldtimers zijn dus in Vlaanderen echt bedoeld als tweede auto’s voor liefhebbers of als investering.
2. Welke auto’s vallen dit jaar onder de vrijstelling?
In 1992 zijn een aantal klassieke auto’s gebouwd. Er zullen niet veel liefhebbers meer zijn van de Lada Natacha, maar de Rover 200 coupé vindt onder verzamelaars nog altijd gretig aftrek. Hieronder vindt u een lijstje van wagens die vrijgesteld worden van de wegenbelasting (ook voor de komende jaren, omdat de overgangsregeling elk jaar ook één jaar opschuift).
Model | Land | Type |
---|---|---|
Renault Safrane | Frankrijk | middenklasse |
Ford Taurus | VS | middenklasse |
Mazda RX7 (3e generatie) | Japan | sportwagen |
Jaguar XJ220 | Groot-Brittannië | sportwagen |
Renault Twingo | Frankrijk | stadsauto |
Ford Mondeo | VS | middenklasse |
Alfa Romeo 155 | Italië | sedan |
Renault Safrane
- Land: Frankrijk
- Type: middenklasse
Ford Taurus
- Land: VS
- Type: middenklasse
Mazda RX7 (3e generatie)
- Land: Japan
- Type: sportwagen
Jaguar XJ220
- Land: Groot-Brittannië
- Type: sportwagen
Renault Twingo
- Land: Frankrijk
- Type: stadsauto
Ford Mondeo
- Land: VS
- Type: middenklasse
Alfa Romeo 155
- Land: Italië
- Type: sedan
De lievelingsoldtimers van België
Er zijn weliswaar ontzettend veel verschillende oldtimermodellen beschikbaar op de markt, toch zijn er drie modellen waarvan het hart van de gemiddelde (wat oudere) Belg flink sneller van gaat slaan. De Volkswagen Kever, Fiat 500 en Citroën 2CV zijn toch wel de drie grootste klassiekers.
Grappig genoeg hebben al deze modellen met elkaar gemeen dat het echte volksauto’s zijn. Wellicht verklaart dit ook wel de populariteit van deze oldtimers. Veel mensen die tegenwoordig fanatiek op zoek zijn naar een 2CV of met alle liefde een afgedankte cinquecento opknappen, zijn met exact deze auto’s naar de camping in Frankrijk of West-Duitsland gereden. Oldtimers geven een gevoel van nostalgie en roepen beelden op van een andere tijd, waarin de perceptie van auto’s ook nog heel anders was!
De Volkswagen Kever (Type 1)
Het Duitse volksmodel kent een wat dubieuzer verleden dat het schattige uiterlijk doet vermoeden. In 1934 werd door het Naziregime het plan opgevat om alle Duitsers de mogelijkheid te geven over de
In België zijn zoveel liefhebbers van de klassieke Duitse auto te vinden dat er een heuse Keverclub bestaat, met honderden leden. Elk jaar komen keverliefhebbers van over het hele continent naar de oldtimerevenementen van de Belgische fanatiekelingen! Overigens zijn er tal van verenigingen opgericht voor de verschillende populaire automerken, maar de Keverclub is een van ’s lands grootste.
De Citroën 2CV
De geschiedenis van de 2CV is uitzonderlijk Frans te noemen. Het model werd van origine ontwikkeld voor boeren om minstens 50 kg aardappelen of een schaap in te kunnen vervoeren. Dit was dan ook de oorspronkelijke afzetmarkt voor de 2CV. Het uiterlijk van de auto was volledig onbelangrijk. Allicht inspireerde dit ook het gekscherende commentaar van een Franse journalist. Het “geitje” van de Fransen werd echter ook in België razend populair.
België was een van de eerste landen waar naartoe de Deux Chevaux Vapeur geëxporteerd werd. Dit, en de voorliefde van Belgen met het vakantieland par excellence Frankrijk verklaart misschien ook wel waarom de 2CV het ultieme vakantiegevoel oproept bij de meeste oudere Belgen. De prijs voor een 2CV in perfecte staat kan zelfs net zo hoog zijn als voor een Opel uit het lagere segment. Belgische citrofielen die graag hun passie delen, kunnen terecht bij de 2CV club Huppel, bijvoorbeeld.
Fiat 500
Stijlvolle Romeinen die gehaast rond het Colosseum scheuren in een ouder of wat jonger model cinquecento. Het is niet eens zo gek lang geleden dat dit nog een alledaags tafereel was in de eeuwige stad. Ook Belgen zijn gek op de Fiat 500, al is het model hier te lande nooit zo populair geworden als de Franse en Duitse tegenhangers.
De eerste Fiat 500 rolde van de band in 1949 en de productie hield uiteindelijk meer dan een kwart eeuw stand. De moderne Fiat 500 is nog altijd razend populair in Italië en vindt ook in België gretig aftrek. Er rijden niet bijzonder veel originele Fiat 500’s meer rond over de Belgische straten. Alsnog is de 500 een van de drie klassieke Europese volksauto’s en bijzonder populair bij oldtimershows door het hele land.