Het is bevestigd dat Volkswagen software in 11 miljoen auto’s heeft geïnstalleerd om de uitstoot van de auto’s te vervalsen. De software die de vervuiling controleert, activeert alleen als de auto onderworpen wordt aan een uitstootproef, terwijl de vervuiling tijdens het normale rijden 10 tot 40 keer de legale limiet overschrijdt. Zonder twijfel gaat het om fraude op mondiale schaal, maar er zijn andere autoschandalen geweest van vergelijkbare of zelfs grotere omvang. Een terugblik.
1. De futuristische Tucker Torpedo zonder toekomst
In 1948 hield het autobedrijf Tucker het Amerikaanse publiek in zijn greep met futuristische designs en indrukwekkende veiligheidsmaatregelen. De charismatische oprichter van het bedrijf, Preston Tucker, lanceerde een publiciteitscampagne in de gehele Verenigde Staten waarmee hij iedereen voor de gek hield. De campagne liet een splinternieuwe Tucker Torpedo zien die detailhandelaren massaal inkochten en die Tucker voorzag van miljoenen dollars aan inkomsten. Toch was niets wat het leek en het bleek dat het bedrijf vanaf het begin af aan bankroet was. De gegenereerde inkomsten dienden slechts om de het bedrijf een paar maanden langer draaiende te houden. De regering voelde zich uiteindelijk gedwongen om in te grijpen en Tucker en de voltallige directie werden aangeklaagd voor fraude.
2. De levensgevaarlijke aandrijfriemen van Chevrolet
Ongeveer drie jaar hielden Chevrolet en de verantwoordelijke autoriteiten van de Verenigde Staten geheim dat door een productiefout een levensgevaarlijk defect was ontstaan in de aandrijfriemen van Chevrolets auto’s.
Het bleek dat de motoren bij een hoge snelheid een ongecontroleerde acceleratie veroorzaakten en de controle over de versnellingen wegviel, waardoor het onmogelijk was om auto’s te stoppen.
Uiteindelijk moest Chevrolet de fout toegeven in 1971 en 6,5 miljoen auto’s terugroepen om ze in orde te maken.
3. De licht ontvlambare Ford Pinto
Ford kwam in 1971 met de Pinto op de markt, een model bedoeld om te wedijveren met goedkope geïmporteerde auto’s. De auto was aanvankelijk een groot succes en er werden 328.275 exemplaren verkocht in het eerste jaar. De Pinto had echter een defect dat dodelijk kon zijn in het geval van een kop-staartbotsing plaatsvond. Dan kon de brandstofslang losraken van de tank en hem vervolgens perforeren. Zo kon de brandstof het bestuurdersgedeelte binnendringen en in brand zetten.
Ford was op de hoogte van dit probleem, maar besloot om geen actie te ondernemen. De autofabrikant had ingeschat dat de herstelkosten (tussen 1 en 11 dollar per auto) hoger waren dan de juridische kosten die konden ontstaan door geleden schade. Uiteindelijk lieten bijna 180 personen het leven als gevolg van dit defect en Ford betaalde honderden miljoenen dollars aan schadevergoedingen, vele malen meer dan de in eerste instantie berekende reparatiekosten.
4. De overijverige automaat van Ford
Het Amerikaanse autoconcern leek niet van zijn fouten te leren en ging door met dezelfde strategie van ontkenning bij een ander groot probleem. In dit geval ging het om de aandrijving van automaten geproduceerd tussen 1966 en 1980 waarbij automatisch iets te letterlijk werd genomen. De auto’s hadden namelijk een defect waarbij het kon gebeuren dat de versnellingspook uit zichzelf van stationair naar achteruit schakelde. Dit defect was verantwoordelijk voor 777 ongelukken met 259 gewonden en 23 doden. De kwestie werd ‘opgelost’ door het sturen van 23 miljoen stickers die de bestuurders eraan herinnerden dat ze de auto niet in de parkeerstand mochten zetten voor ze de motor uitzetten.
5. De onvrijwillige acceleratie van de Audi 5000
Aan het einde van de jaren ‘80 probeerde Audi zich te positioneren als producent van luxeauto’s in de Verenigde Staten met de Audi 5000, een sportieve sedan. Deze plannen werden echter gedwarsboomd door een reportage van het CBS programma 60 Minutes waarin ze bezitters van de Audi 5000 interviewden. Die bevestigden dat de auto soms versnelde op het moment dat er geremd werd.
Om de verklaringen te testen deed het programma een experiment waarmee ze aantoonden dat het gaspedaal uit zichzelf bewoog. Hetgeen ze niet vertelden was dat de auto was aangepast en dat er een luchtcompressor was gebruikt om het gaspedaal te laten bewegen. Volgens experts was het heel goed mogelijk dat het defect ontstond doordat bestuurders met hun voet van het rem- op het gespedaal gleden. De klachten van de Duitse autofabrikant over de onterechte aantijgingen hielpen niet: Audi had ruim twintig jaar nodig om weer op dezelfde verkoopcijfers uit te komen in de VS.
6. Firestone klapbanden en de Ford Explorer
In 1990 kwam de Ford Explorer met Firestone banden op de markt. Deze auto werd een van de meest verkochte SUVs van het decennium.
Toen de autoriteiten Firestone én Ford aansprakelijk stelden voor meer dan 100 doden als gevolg van klapbanden, wilden beide bedrijven geen aansprakelijkheid op zich nemen.
De bandenprodudent en de autofabrikant verlieten de rechtbank zonder dat het duidelijk werd wie uitiendelijk verantwoordelijk was voor het defect.
7. De ongecontroleerde acceleratie van Toyota
In 2012 na een aantal jaren van ontkenning van gevallen waarbij ongewenste acceleratie optrad bij verschillende modellen van Toyota en Lexus, werd het Japanse bedrijf gedwongen om een boete van 1200 miljoen dollar te betalen aan de Amerikaanse regering.
Door deze hoogste sanctie ooit gegeven aan een autobedrijf, voorkwam Toyota een rechtszaak.
Achteraf bleek dat het bedrijf documenten bezat waaruit bleek dat het op de hoogte was van een defect aan het pedaal dat verantwoordelijk was voor deze ongecontroleerde acceleratie.
8. De kamikaze airbags van Takata
Misschien is dit wel het schandaal van grootste omvang, omdat het 10 van de grootste autofabrikanten in haar greep hield en consequenties had voor ongeveer 17 miljoen auto’s. Tussen 2000 en 2008 de produceerde de Japanse fabrikant Takata airbags die niet tegen vochtigheid konden en daardoor openden met een excessieve kracht. De airbag kon vervolgens dodelijke verwondingen veroorzaken, doordat stukken metaal en chemische substanties in de auto gelanceerd werden.
Takata en Honda werden ervan beschuldigd op de hoogte te zijn van de kwestie en daarom kregen beide bedrijven een boete van de Amerikaanse regering. Alhoewel de getroffen autofabrikanten probeerden om het probleem op te lossen, wordt geschat dat er nog ongeveer 30 miljoen auto’s rondrijden met de defecte airbags die potentieel dodelijk zijn.
9. De levensgevaarlijk startmotoren van General Motors
Alhoewel dit schandaal losbarstte in 2013 was het defect al bekend in 2004. Problemen bij de ontbranding van de startmotoren van de de Chevy Cobalt en de Saturn Ion van General Motors beïnvloedden het elektrische circuit en konden veiligheidssystemen zoals ABS of airbags deactiveren en zelfs zorgen voor het uitzetten van de motor van de auto als u met hoge snelheid reed.
Na negen jaar en 13 doden besloot General Motors om 2,6 miljoen auto’s terug te roepen.
10. Hackers maken spookauto van Ford, Toyota en Jeep
Charlie Miller en Chris Vasalek, een duo van Amerikaanse experts, is het gelukt om modellen van deze merken te hacken. Een Ford Escape, een Toyota Prius en een Jeep Cherokee om precies te zijn. Het lukte hen om de controle over de navigatie over te nemen door de auto’s te verbinden met een computer waarbij ze gebruik maakten van een illegaal programma dat ze zelf ontwikkeld hadden. Het lukte hen om de auto’s in ware spookauto’s te veranderen door het contactslot te controleren, de snelheidsmeter te manipuleren, de lichten aan en uit te doen en om te remmen en te versnellen op onverwachte momenten.
*Alle foto's die geen voetnoot hebben, zijn foto's verkregen via istockphoto.com of gepubliceerd als publiek domein op Wikimedia