Het alternatief voor de jaarlijkse bandenwissel is voor veel automobilisten het gebruik van all-season banden. Maar door veel experts wordt de all-season band afgeraden omdat de band toch niet dezelfde kwaliteiten heeft als een zomer- of een winterband. En de all-season band is dus niet genoeg als vervanger.
In dit artikel vertellen we u meer over de eigenschappen van vier-seizoenen banden en waarom ze geschikt zijn voor sommige rijders en voor andere niet. Hier ontdekt u waarom vier-seizoenen banden een beetje zomer- en een beetje winterbanden zijn, maar niet kunnen vervangen. Wilt u toch vier seizoenen banden kopen? Dan helpen wij u hier op weg door te vertellen welke fabrikanten de beste verkopen.
1. All-season banden en hun kenmerken
Vier-seizoenen banden combineren de eigenschappen van zomer- en winterbanden. Winterbanden hebben een speciaal profiel en een diepere profieldiepte (minimaal 4 mm) wat zorgt voor betere grip, vooral op besneeuwde of bevroren wegen. Zomerbanden hebben een lagere profieldiepte (minimaal 1,6 mm) en een andere opstelling van groeven. Door het grotendeels droge wegdek in de zomerperiode is het logisch dat er andere wiel eigenschappen vereist zijn. Ook de rubbersamenstelling verschilt bij winter- en zomerbanden. Dat komt omdat het hogere rubbergehalte in zomerbanden hard wordt bij koudere temperaturen en daardoor verliest het grip.
De taak van vier-seizoenen banden is om de eigenschappen van de winter- en de zomerbanden te combineren. De groeven zijn longitudinaal, maar ook gerangschikt op de manier van het blokprofiel. Dat zorgt voor grip tijdens warme weersomstandigheden als tijdens winterweer.
2. Goede en slechte kanten van all-season banden
Als u kiest voor vier-seizoenen banden dan bespaart u uzelf de tijd die u kwijt bent met de bandenwissel twee keer per jaar. Naast de wissel is ook de aanschaf van een tweede set en de opslag niet nodig.
De vier-seizoenen banden zijn wel duurder in aanschaf, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat slechts vier in plaats van acht banden moeten worden geleverd. Ondanks al deze voordelen geven toch veel autobezitters de voorkeur aan het wisselen van hun banden in de herfst en in het voorjaar. Uit veel tests blijkt namelijk dat de vier-seizoensbanden de eigenschappen van zomer- en winterbanden niet optimaal combineren.
Voordelen
- U hoeft niet 2 keer per jaar van banden te wisselen
- Geen tweede set banden nodig
- Geen opslagkosten voor tweede set banden
- Betere grip dan zomerband
- Ook toegestaan bij sneeuw
Nadelen
- Niet geschikt voor extreem winterweer
- Combinatie van zomer- en winterband
- Niet evenveel grip als een winterband en daardoor komt het tekort bij de zijdelingse grip en tractie in sneeuw
- Meer slijtage
- Hoger brandstofverbruik
De vier-seizoenen banden zijn ook niet in staat om grotere hoeveelheden water te verplaatsen, zoals geproduceerd kan worden door smeltende sneeuw. En in het warme seizoen hebben de banden een hogere slijtage en een hoger brandstofverbruik op droge wegen.
3. Voor wie zijn all-season banden geschikt
Ondanks alle nadelen die kleven aan vier-seizoenen banden zijn ze voor een hoop automobilisten toch heel interessant. Vooral in het stadsleven kan dit soort band heel praktisch zijn. Vaak vindt u hier minder ijzige en besneeuwde wegen of ze zijn al weg voordat de spits begint. Ook rijdt men in de stad minder lange afstanden met hoge snelheid, dus het rubber slijt ook minder snel.
Voor mensen die maar weinig rijden of in milde of vlakke gebieden met weinig sneeuw, kunnen vier-seizoenen banden ook een goedkoop alternatief zijn. Rijdt u wel veel over besneeuwde wegen? Dan is het misschien beter om niet voor vier-seizoenen banden te kiezen.
Rijdt u op vier-seizoensbanden en u gaat op vakantie in de winter? Doe dan goed onderzoek. In sommige landen voldoen vier-seizoensbanden niet aan de winterse eisen en bent u de pineut als u een ongeluk maakt zonder winterbanden.
Toch vier-seizoenen banden kopen?
Is u interesse gewekt en wilt u nu een mooie set vier-seizoenen banden aanschaffen? Doe dan goed vooronderzoek en kijk welke eigenschappen passen bij uw rijstijl. Om u een beetje op weg te helpen halen we het onderzoek van de Zwitserse automobielclub TCS erbij. De automobielclub vergeleek 9 modellen met elkaar in de maat 175/65 R14 82T. Uiteraard zijn de banden getest bij elke weersomstandigheid: sneeuw, ijs, natte wegen, koude wegen, droge wegen en nog meer. Wat bleek? De resultaten waren matig. Slechts 4 van de 9 banden werd bestempeld met ‘aangeraden’. De banden die het beste scoorde zijn de Nexen X Bleu 4Season met een score van 56% en de Continental AllSeason Contact met een score van 50 procent.
Voor veel Belgen blijft het een moeilijke keuze, want in België is het weer niet extreem. Door het milde weer zijn de winterbanden ook niet altijd nodig en voor de zomer hoeven we ook niet per se zomerbanden. Het verschil in grip is met veel neerslag of kou toch wel voelbaar. Vooral de zijkant van de vier-seizoenen banden heeft moeite met grip op besneeuwde en gladde wegen.
Vier-seizoenen banden zijn vooral populair onder mensen die korte afstanden rijden op bijvoorbeeld stadswegen. Rijdt u veel en lange afstanden? Dan raden wij aan, zowel voor uw eigen veiligheid, het rijgemak en het brandstofverbruik om te kiezen voor winter- en zomerbanden. Welke band u ook kiest, wij raden altijd aan om 1 keer per maand de bandenspanning te controleren. Is de bandenspanning niet goed? Dan verliest u een hoop grip en veiligheid.