Tel daar de vermogensbelasting en bij op en al snel komen we tot de conclusie dat investeren een hoger rendement oplevert. Denk bijvoorbeeld eens aan een youngtimer die snel een oldtimer gaat worden! Door de waardestijgingen van oldtimers zijn er steeds meer mensen die ervoor kiezen om een aanstaande oldtimer te kopen.
Is het daarom slim om een auto te kopen die op dit moment nog geen oldtimer is, maar in de toekomst in waarde gaat stijgen wanneer het wel een oldtimer wordt? Wij geven de voor- en de nadelen om een weloverwogen afweging te maken.
1. Wanneer wordt er gesproken van een oldtimer?
Er wordt geregeld gesproken van een oldtimer, oftewel een klassieke auto. Maar wanneer is een auto een oldtimer? Sinds 1 juli 2013 zegt wordt er volgens het oldtimerstatuut gesproken van een oldtimer wanneer een auto 25 jaar of ouder is. Daarbij is de datum van de eerste inschrijving van belang en niet het bouwjaar van de auto. In België profiteren oldtimers van verlaagde belasting en vrijstelling van de jaarlijkse autokeuring.
De definitie voor een oldtimer is niet bij iedereen hetzelfde. Zo zijn er ook verzekeraars die een auto al beschouwen als een oldtimer met een leeftijd van 15 jaar. Ook zijn er verzekeraars die wel 25 jaar hanteren. Dit kan dus verschillen per verzekeraar. Let erop dat dit de regels zijn voor Vlaanderen en dat de regels in Wallonië niet hetzelfde zijn. Zo komen voertuigen in Wallonië pas in aanmerking voor de oldtimerverzekering bij een leeftijd van 30 jaar.
Wanneer auto’s een bepaalde leeftijd hebben dan worden de modellen niet meer gebouwd door de fabrikanten. Na verloop van tijd verdwijnen er ook steeds meer van het type voertuigen door veroudering en auto’s die naar de sloop gaan. Kortom, des te ouder een auto wordt, des te zeldzamer deze auto is. En wanneer er slechts een paar auto’s van een model over zijn dan wordt deze sneller meer geld waard.
Let op
De fiscus spreekt van een oldtimer op het moment dat een auto 25 jaar of ouder is. Bij verzekeraars is de definitie niet altijd hetzelfde en is een auto soms al een oldtimer op het moment dat deze 15 jaar oud is.
2. Wat is een opkomende klassieke auto?
Er wordt ook gesproken van opkomende klassieke auto’s. Dit zijn auto’s die nog geen klassieker zijn, maar wel tegen het randje aan zitten. Er is geen exacte grens aan te geven wanneer een auto van opkomende klassiekers naar oldtimer gaat. Dit komt door de verschillende definities van een oldtimer en het verschilt per merk en type auto. Wederom, des te meer de auto uniek is, des te eerder het een klassieker is.
Naarmate een auto wel een klassieker wordt dan wordt deze meer geld waard. Dit is de reden waarom mensen ervoor kiezen om te investeren in auto’s die nog geen oldtimer zijn, maar na verloop van tijd wel worden beschouwd als een oldtimer. Dit is voor veel mensen een slimme investering. Zodra de auto’s meer waard zijn kan er worden besloten om deze te verkopen of nog langer te wachten totdat de waarde verder omhoog gaat. Een vereiste is wel dat de onderdelen van de auto origineel blijven. Worden er te veel onderdelen vervangen voor nieuwe onderdelen dan is de auto op een gegeven moment geen oldtimer meer of kan het geen oldtimer worden.
3. Welke modellen zijn interessant om in te investeren?
U hoeft niet direct een vracht met geld beschikbaar te hebben om te investeren. Er zijn veel modellen met lage prijzen die al een goede belegging zijn. Hoewel over het algemeen het rendement bij deze modellen lager is, kunnen ze nog steeds voor een leuke opbrengst zorgen. Heeft u voor uzelf duidelijk wat het budget is dat u bereid bent om te investeren? Onderstaand hebben we een overzicht met verschillende modellen die een goede investering zijn in diverse prijsklassen.
< 5.000 euro | > 5.000 euro | > 10.000 euro | > 20.000 euro |
---|---|---|---|
Fiat Panda (1989-2003) | Audi TT (1998-2005) | Mercedes S-Klasse (1991-1998) | BMW M3 E30 (1986-1991) |
Fiat Coupé (1994-2000) | BMW Z3 Coupé (1998-2002) | Opel Speedster (2000-2005) | Mercedes W 124 Cabrio (1991-1997) |
Lancia Thesis (2002-2009) | Mazda MX 5 (1989-2002) | Porsche 928 GT (1989-1991) | Porsche 911 (1993-1998) |
Renault Twingo (1993-2007) | Mercedes 190 (1982-1993) | Porsche 968 (1991-1995) | Renault Sport Spider (1995-1999) |
VW Golf III VR6 (1991-1997) | VW Golf I Cabrio (1979-1994) | Smart Crossblade (2002) | Renault Alpine A610 (1991-1995) |
< 5.000 euro
- Fiat Panda (1989-2003)
- Fiat Coupé (1994-2000)
- Lancia Thesis (2002-2009)
- Renault Twingo (1993-2007)
- VW Golf III VR6 (1991-1997)
> 5.000 euro
- Audi TT (1998-2005)
- BMW Z3 Coupé (1998-2002)
- Mazda MX 5 (1989-2002)
- Mercedes 190 (1982-1993)
- VW Golf I Cabrio (1979-1994)
> 10.000 euro
- Mercedes S-Klasse (1991-1998)
- Opel Speedster (2000-2005)
- Porsche 928 GT (1989-1991)
- Porsche 968 (1991-1995)
- Smart Crossblade (2002)
> 20.000 euro
- BMW M3 E30 (1986-1991)
- Mercedes W 124 Cabrio (1991-1997)
- Porsche 911 (1993-1998)
- Renault Sport Spider (1995-1999)
- Renault Alpine A610 (1991-1995)
4. Waarop letten bij het kopen van een aanstaande oldtimer?
Overweegt u om een youngtimer, die snel een oldtimer wordt, te kopen als investering? Dan zijn er verschillende vragen die u uzelf kunt stellen bij de afweging voor het kopen van een klassieke auto. Bent u zelf bijvoorbeeld een liefhebber van klassieke auto’s? Indien u dat bent dan is dit een extra reden om te kiezen voor een opkomende klassieker.
Daarnaast is het belangrijk dat u het budget dat u beschikbaar hebt duidelijk in kaart brengt. Zo weet u welke auto’s wel of niet binnen het bereik vallen om aan te schaffen. Bij het kiezen van het juiste model is het van belang om de tijd te berekenen die de auto ongeveer nodig heeft om tot een oldtimer geclassificeerd te worden. Staat u op het punt om een auto te kopen? Let er dan op of de auto nog in goede en originele staat is. U slaat de plank mis wanneer u er vanuit gaat dat u binnen een bepaalde periode over een oldtimer beschikt, maar in werkelijkheid geen oldtimer hebt, omdat deze geen originele staat meer heeft.